Tuesday 28 June 2011

Dia.

"Its you?" Dia mengenggam sweather ditangannya kuat. Aku berhenti menepuk pasir-pasir yang menyeliputi tubuhku dan memandangnya lama.  "Me?" soalku mencari jawapan. Dia mengangkat sweather tersebut dan mengangkat keningnya kearah ku. "Ha? Its you?" kali ni aku pula yang menyoal. Mungkinkah jawapan aku sama dengan jawapannya??

Angin sepoi-sepoi menyapa wajahku lembut, aku masih lagi membisu, seakan asyik mengira ikan-ikan yang berlari-lari gembira didasar biru itu. Sekilas aku memandang dia yang juga membisu seribu bahasa, memandang seluas lautan cuba mencari penghujungnya.  Badannya mengigil sedikit. Sejuk barangkali, sama seperti aku. Sejuk!. 'Ehem..' Aku berdehem sedikit kuat, membawanya kealam realiti. Dia mengeluh berat. 'Im sorry..' Aku berdiri dan menghulurkan tanganku kearahnya. Dia memandang tanganku lama tanpa bersambut. Wajahku merah malu diperlakukan begitu, tidak dipedulikan. Aku mengerutkan dahiku sedikit dan menarik kembali tanganku yang dibiarkan kosong. 'So, you and ....' belum sempat aku habiskan soalanku, dia bingkas bangun. Memandangku keras dan berlalu. Aku terpinga lagi. Aku buat salah ke?..

Aku meniti gigi-gigi pantai perlahan, menikmati pasir pantai yang lembut dan hangat. Selesa. Langkahku terhenti lagi. Sofy kelihatan gembira. Nampaknya dia dah jumpa penganti Atillah. Aku tersenyum sendiri dan menukar arah langkahku ke cafe berdekatan. Perlukah aku beritahu Sofy hal sebenar? Aku berfikir sendiri. Andainya dia tahu, apa yang akan berlaku? Gelak tawa Sofy kedengaran jelas dicuping telingaku. Aku tersenyum kecil dan menggeleng perlahan. I should just forget it, and let it be. Aku mengangguk yakin. 

Wajahnya yang putih dan keras terbayang dimata aku. Dia, sangat dingin....

No comments:

Post a Comment