Wednesday 15 June 2011

Merantau.

Kakiku langkah berat meninggalkan perkarangan rumah. Wajah ibu terbayang jelas di mata. Ibu, Mil pergi untuk kita ibu. Mil janji akan pulang membawa kembali ke sini. Mil teringin sangat nak lihat wajah ibu yang gembira. Senyuman ibu yang bahagia. Mil teringin sangat ibu. Sama seperti waktu dulu. Aku mengeluh panjang. Belum sempat aku meninggalkan perkarangan ini, rinduku pada Ibu seakan tidak terbendung lagi. Aku harus pergi. Aku mesti pergi. Maafkan Mil ibu, ibu tunggu Mil pulang ya.

Matahari panas, terik mengiringi perjalananku.  Ya Allah, peritnya petang ini seakan tidak mengizinkan aku meneruskan perjalanan ini. Mungkinkah ini satu pentanda Ya Allah.. Aku mengeluarkan sapu tangan pemberian Ayah lalu menyapu peluh yang bertitik didahiku.  Basah.  Aku mendongak kelangit yang biru, tiada sebarang awan menutupi sinaran sang mentari.  Refleksi spontan retina mataku mengecil tanpa disuruh.  Langkah ku lajukan, seakan ingin berlari meninggalkan dataran langit yang kosong itu.

Panas yang membakar kulit dan sejuk yang memakan tulang. Aku mengosok bahuku laju cuba mencari sedikit haba yang berbaki. Perjalanan yang mengambil masa selama 6 jam ini sungguh menyeksakan badan. Aku mengeluh geram.

"Ops, sorry" air yang tertumpah diseluar jeans ku bagai mengigit-gigit tulang lutut ku. Aku mengigil dan pantas menarik sweather yang sedang melitupi badan dan kepalaku.  Berbekalkan cahaya samar lampu jalan aku merenung tajam seorang lelaki yang bertubuh kecil sedang sibuk mencari sesuatu didalam begnya. "Hoi, apehal ni?" aku menepuk bahunya kuat. "Sorry bro, sorry, tak sengaja" die menundukkan kepalanya berkali-kali sambil memegang sebungkus tisu.  "Ish, kau ni apehal.. nak bagi aku mati kesejukkan ke?" Aku menolak dahinya kuat. Dia memandangku tepat. Tanpa memperdulikan aku yang sedang marah pantas dia mengelap-gelap seluar jeansku yang memang telah menyerap air tersebut 100%. Aku menepis tangannya kasar.

"Gua betul-betul tak sengaja. Gua nak tutup AC tu tadi" Dia menunding tangannya yang mengenggam tisu ke atas. Aku masih memandangnya dengan perasaan geram. "banyak kau punya maaf, sekarang ni aku da nak mati kesejukkan ni? amacam? kau nak bayar ke duit perubatan aku masuk hospital aku nanti?" suara aku sedikit tinggi. "Bak sini kau punya baju ni, sebab kau lah aku sejuk so ni aku jadikan selimut!" Aku menarik sweather dibadannya kuat. "tapi.." belum sempat dia berkata apa-apa aku terus menariknya lagi. Dia membuka baju tebalnya dan membiarkan aku menutupi kakiku yang kesejukan.  Tebal juga baju mamat ni, memang selesa. Aku memandang keluar tingkap dan menyelubung badan dan kepalaku kembali, dalam beberapa saat.. aku hilang lagi di alam mimpi..

"Pekeliling..Pekeliling..." Suara pemandu bas memecah suasana. Aku mengeliat sedikit, terasa lenguh dan bisa dibadanku. Kosong.. mamat tadi dah turun ke? Baju sejuk dikakiku aku tarik. Nampaknya dia tak nak baju ni. Bagus juga, boleh aku guna.  Aku tersenyum sendiri. Bas bergerak meninggalkan pekeliling dan menuju ke Hentian Puduraya.  Aku mengemaskan barang-barangku sedikit, bersedia untuk turun. Aku memandang sekeliling. Aku menarik nafas dalam. Ibu, Mil kini berada di Kuala Lumpur.  Aku berbisik sendiri.

No comments:

Post a Comment