Monday 20 June 2011

Kaku.

"Bangun! Bangun!" ketukan kuat dipintu dan laungan suara keras memanggil mengejutkan aku dari tidur. Aku meraba telefon bimbit dibawah bantal. 430pagi? Ape kejut orang pagi-pagi ni? aku berfikir sendiri. "Adoi.. Diamlah orang nak tidur ni!" Sofy menjerit geram. Orientasi kami bermula jam 5pagi. Aku membuka mata malas.  Orientasi ape pagi-pagi buta ni? Kali ini aku mengetus marah. Perlahan aku mencapai tuala dan dengan mata yang separuh terbuka aku membawa baldi mandi ke bilik mandi.  Sebaik sahaja air sejuk itu menyentuh badanku, mataku terbuka besar. Segar. Aku mengigil kesejukkan masuk ke dalam bilik. "So..So..Sofy...." Aku menolak badan sofy sedikit. Tiada respon. "Oiii... Mand..Man...Mandi... Cepat.. Ori..entasi ni" Aku menolak nya sedikit kuat. Dia memandangku dengan pandangan geram. "Leceh betul lah.... " Dia mengaru kepalanya yang tidak gatal kuat tanda protes. Aku masih lagi mengigil dan berlalu masuk ke dalam bilikku.

"Ko kenapa? ko high ke?" Sofy memandangku pelik. "High? banyaklah kau.. Aku sejuk ni.. Kau tak sejuk ke?" Aku mengetap bibirku kuat. "Hahahaha.. Ko mandi ek? Kau ni lurus lah.. Lain kali jangan mandi.." Sofy tergelak lagi. Dia tak mandi? patutlah kejap sangat pergi bilik air tadi. Aku menepuk dahiku perlahan. Penat kami berlari menuju ke Dataran yang terletak agak jauh dari hostel. Waktu orientasi tidak dibenarkan menaiki kenderaan sendiri. Semua pelajar baru diwajibkan berjalan mengikuti program tersebut. Mungkin fasililtator nak layan semua pelajar secara adil.  Nafas Sofy tercunggap-cunggap. "Kau ok ke?" Aku mengurut bahunya sedikit. Dia mengangguk laju. "Biasalah, da biasa naik motor kesana sini, stamina pun dah kureng bro" die tersengih sambil menarik nafas dalam. Aku tergelak kecil. Beruntung juga aku, walaupun terpaksa berjalan kaki kesana sini dibawah terik matahari, at least berjalan itu membantu aku menguatkan stamina badan.

"Hoi, dah habis dah adegan mesra korang? kalau da habes cepat berkumpul kat dataran!!!" Suara pekik seorang fasilitator memecah suasana. "Ekele, apehal mamat tu.. nak mampos dah?" Sofy berdiri tegak, suaranya agak keras. "Udahlah weih, jom cepat. Jangan layan orang gila" Aku menarik tangan Sofy sedikit. Risau juga kalau dia pergi menyerang fasilitator yang masih lagi berdiri bercekak pinggang memandang kami berdua.  Kami diarahkan berlari sepuluh pusingan dan bersenam sebelum masuk ke Hostel mandi dan bersolat di Masjid berdekatan. Orientas dijadualkan akan bersambung pada jam 8pagi.

"Kau orang kalau nak buat taik kat sini, korang boleh segera pack barang dan blah dari Universiti ni, kami perlukan pelajar yang lasak, berdaya tahan yang tinggi, tidak mudah melenting, tidak mudah putus asa!! Ini baru ciri-ciri pelajar yang akan berjaya tak kira di Universiti atau di dunia luar nanti! Kamu faham!!??" Kata-kata Majlis President Pelajar (MPP) yang juga dikenali sebagai Abib itu membakar semangat aku untuk terus berjuang. Wajahnya yang tegas cukup menunjukkan bahawa beliau sangat serius dengan kata-kata nya.  Semua fasilitator beratur dibelakangnya.  Seorang demi seorang fasilitator diperkenalkan. Terdapat 6 orang fasilitator yang terlibat, 5 lelaki dan seorang wanita. Aku memerhati setiap wajah fasilitator tersebut satu persatu. Jika tidak, silap haribulan aku yang menjadi mangsa mereka kalau tidak berhati-hati.

"Kamu semua, kalau berjumpa Senior atau mana-mana Fasilitator lepas ini, jangan buat bodoh aje! Bagi salam! show some respect!. Ini tidak, jangankan tak bagi salam. Sebaliknya saya pulak yang terpaksa tersenyum memandang kamu!" Sofy tergelak kecil dan menyiku lenganku perlahan. "Nak buat macammana, dah dia tak popular, sapa nak ingat" Sofy tergelak lagi. Hari pertama kami diarahkan untuk membuat satu kumpulan yang terdiri dari 7orang pelajar. Tema kumpulan kami adalah Virus. Setiap seorang dikehendaki untuk memilih nama sejenis virus untuk di jadikan nick name. Ada yang memilih Worm, Trojan Horse, Macro dan Hybrid. Aku memilih nama Companion, iaitu sejenis virus yang menukar file berbentuk .EXE kepada .COM. Sesuai dengan diri aku yang ingin menukar kehidupanku yang lama sebagai seorang budak kampung yang naif, kepada seorang budak yang berpendidikan dan cerdas. Aku tersenyum sendiri. 

Hari pertama orientasi berlalu dengan penuh tanda tanya, semua pelajar cuba mengingati setiap nama dan wajah fasilitator.  Setiap hari, salah seorang fasilitator akan memberikan beberapa jenis ujian pengenalan pada mana-mana pelajar yang dipilih secara rawak. "Sial lah!! Awek aku pun dia nak kebas ke!" Sofy menghentak  meja ku kuat. "Apesal weh?" Aku mendekati dia. Wajahnya merah menahan marah. "Sial kau tak tak! Kau kenal fasi nama Danny tak?? Celaka betul lah dia!! Aku nampak dengan mata kepala aku sendiri die berbonceng motor dengan Atilah tadi kau tau tak!!" Suara Sofy semakin keras. "Chill Sofy, Chill.. Kau sure ke dia nak kebas Aty? entah-entah dia just tolong hantar Aty somewhere je" Aku mengerutkan dahiku sedikit. Tidak pasti dengan alasan yang aku sendiri berikan. "Hotaklah, takkan lah nak tolong hantar peluk lekat macam belangkas!" Otak ku ligat memikirkan alasan yang seterusnya. "Atilah takut naik motor kot" Aku berpura-pura tertawa kecil. "Udah lah weih Sofy.. Ape kata kau call je dia tanya, kan senang cerita" Aku mengurut bahunya perlahan. Nafasnya yang keras kini sedikit reda. Dia mencapai helmetnya dan keluar dari bilik aku tanpa sebarang kata. Aku hanya membiarkan dia pergi, dia perlukan masa untuk bersendirian.  Mataku memandang jauh keluar tingkap, wajah ibu dan ayah sekali lagi menjelma dikotak ingatanku. Langit malam ku tenung lama.  Tiada sebarang bintang menyinari sang Bulan. Betapa sunyinya kehidupan bulan tanpa mu wahai bintang sama seperti aku. Sendiri.

"Hari ini hari terakhir orientasi, saya mewakili semua Fasilitator ingin memohon maaf sekiranya ada..." Suara Abib kedengaran sayup dicuping telingaku. Mataku tertumpu pada Sofy yang sedang memandang tajam kearah Atilah yang sedang memaut mesra lengan Danny. Danny sememangnya seorang yang didalam kategori Jambu. Wajahnya kecil dan lembut. Malah tubuhnya juga tidak setegap dan sasa seperti seorang lelaki. Selalunya lelaki bertubuh kecil, berkulit putih dan jambu berasal dari Kelantan. Aku seakan pasti. Atilah tersenyum manis disisi Danny. Sofy mendengus kuat. Terasa sedikit risau melihat sikap Sofy yang jarang aku lihat. "Ok, kini tibalah masa untuk sesi terakhir kita.. Malam ini kita akan mengadakan malam muhasabah diri. Setiap kumpulan dikehendaki naik ke atas pentas dan berkongsi pengalaman sepanjang orientasi ini diadakan, kita bermula dengan kumpulan Dinosaur". Secara tiba-tiba jantungku berdegup laju. Sebentar lagi aku akan berucap di atas. Apa yang patut aku ceritakan? Apa yang harus aku cakapkan?? Dengan tidak semena-mena suasana aku rasakan dingin. Terdapat 4 Kumpulan kesemuanya. Kumpulan Dinosaur naik kepentas dan memperkenalkan diri seorang demi seorang. Mataku memerhati telatah mereka lama. Cuba belajar dan mencari idea untuk memperkenalkan diri. Nafas ku tarik lagi.

"OK, kumpulan terakhir.. Virus!" Jantung aku seakan disentap. Kesemua ahli kumpulan aku bingkas bangun dan bergerak naik ke atas pentas. Pandangan dari atas pentas amat berbeda dengan pandangan di bawah. Aku mengigil gementar.  Aku melihat setiap wajah yang berada dibawah.  Peluh mulai berkumpul didalam genggamanku.   Aku menarik nafas dalam, cuba mencari kekuatan diri. Aku memandang Sofy. Matanya besar dan memandang tepat ke arah Atilah. Aku terlupa yang kini bukan diriku yang patut aku risaukan. Tetapi dia!. Wajah Sofy merah padam. Sama seperti malam itu. Sofy mengenggam tangannya kuat. "Sofy.. Kau jangan.." Belum sempat aku menghabiskan kata-kata aku Sofy berlari turun ke arah Atilah yang sedang melentuk mesra dibahu Danny.  "Kurang hajar!" Sofy menarik badan Danny kuat dan menghempasnya ke lantai. Atilah menjerit terkejut. Aku berlari menerkam Sofy dan menariknya kuat. "Awek orang pun kau nak kebas ke ha sial!" Sofy menjerit seperti orang gila. Atilah berlari mendapatkan Danny. Semua fasilitator turun mengerumuni Danny. Aku memandang Danny sekilas. Dia berdiri memandang Sofy tajam. "Stop it! What the hell is wrong with you Sofy??" Atilah memandang Sofy dengan pandangan yang sukar aku terangkan. "Aty, Shut up and come with me!" Sofy menolak badanku dan cuba menarik tangan Atilah mengikutinya. Atilah menarik tangannya semula kasar "I am not your girlfriend! I never said I am!!". Kata-kata itu bergema memenuhi segenap ruang didalam dewan. Sunyi. Sofy memandangnya tajam. "Aty, how could you! after what i give you and after what we've been through! how could you??" Sofy menjerit kuat. "What?? and now you wanna talk about what you gave me?? is it?? " Atilah tersenyum sinis. "No, No.. No baby.. I love you.. and you know that dont you?" Sofy merenung Atilah sayu. "But I dont love You" Atilah bersuara tegas. "Habis, If you dont.. what about that night?? Why you give me everything if you dont love me!!" Satu tamparan kuat singgah dipipi Sofy. Air mata Atilah mengalir deras. "You such a jerk!" Atilah menjerit kuat. "and you such a BITCH!" Aku yang masih terpinga tergamam bila Danny meluru dan menumbuk wajah Sofy kuat. Suasana kembali riuh. Abib menarik Sofy keluar. Danny menarik Atilah dan hilang dari pandangan mata.  

No comments:

Post a Comment