Sunday 12 June 2011

Sempurna.

"Farish, Farisha.. jangan lari-lari.." Nida menjerit geram. Geram melihat telatah anak kembarnya yang telah berusia 3 tahun itu. Aku hanya tergelak melihat wajah tembam Nida. Well, Nida yang dahulunya seorang gadis genit kini telah bergelar isteri dan ibu kepada 3 orang anak yang comel.  Dia sering kali mengadu pasal berat badannya yang semakin naik dan tidak turun. Sambil mengusap perutnya yang sedang menunggu masa. Dia terduduk letih. Aku tergelak lagi. Productive sungguh kawan aku ni. bisik ku sendiri. 

"Penat kau aku nak mengejar budak-budak ni.. adoi.. nasib baiklah papanya tu rajin menjaga si kecik tu" dia memuncungkan bibirnya kearah Ramlan yang sedang asik menukarkan lampin anaknya yang baru berumur 1 tahun setengah.  Aku gembira melihat kawan baikku bahagia. Sekurang-kurangnya menjadi pengubat hatiku yang lara ini. Aku telah menamatkan pengajian aku di Australia dalam jurusan yang sama. Alhamdulillah, aku telah mendapat tajaan KPT untuk melanjutkan pengajian diperingkat Master selepas degree 3 tahun lalu. Kini aku bergelar Pensyarah di UiTM. Ape pun yang terjadi, UiTM tetap dihati. Aku memandang jauh kedasar langit. Terkenang kan dia. Ape kabarkah dia?.  

"Your dad actually introduce my step mom to my dad.. which is cause him to leave my mom and makes Mahafiz and my mom suffered" Aku terdiam. Nida ternganga. Aku tak sangka ayah aku merupakan seorang lelaki yang kaki perempuan, selalu berfoya-foya dikelab. Ayah dikatakan terlalu stress kerana Ibu tidak dapat memberikannya zuriat. Setelah 5tahun berkahwin, Ayah telah berubah menjadi kaki perempuan. Tika itulah, ayah dan Uncle Mahathir berkenalan dengan perempuan itu.  Nasib ayah baik, kerana tak lama selepas itu. Ibu disahkan mengandung.  Ayah telah menyesali kesilapannya dan hidup bahagia bersama Ibu selepas kehadiranku.  Mahafiz dan ibunya menyalahkan Ayah di atas kejadian yang menimpanya sekeluarga. Oleh itu, aku menjadi mangsa.  Pembunuhan tragis ibu dan ayah, yang ditetak berkali-kali dan dipenggal lehernya menjadi salah satu kes pembunuhan terkejam dan masih menjadi buah mulut masyarakat hingga ke hari ini.

"Kau ada cari dia?" Nida bersuara mengejutkan aku dari lamunan. Aku menggeleng perlahan. "You should find him.. coz i know, he tried so hard to find you all this years" Nida memandangku serius. Aku mengeluh. "Entahlah Nid... Aku.. tak pasti.." Aku memandang jauh. Kali ini lebih jauh dari tadi. "Im sure hes waiting for you.." Nida menyentuh bahuku lembut. "You still love him?" Nida bersuara lagi. Soalan yang sukar untuk aku menjawab. "Entahlah Nid, serius aku memang tak tahu.. aku keliru...aku sangat keliru" mataku pejamkan rapat. Aku tahu, hatiku berkata sebaliknya. Ya, aku memang cintakan dia. Selalu!.

Tubuhku dipeluk erat. Hangat. "But im sure i love you Wani". Jantungku seakan berhenti berdegup. Aku membuka mata dan cuba melepaskan diri. Lengan itu kuat memelukku. Aku terdiam. Nizam.. Macammana dia tahu aku disini?.. "Pls.. Let me go.." Aku bersuara keras. "Nope.. i dont wanna let you go. i've let you go once.. and you disappeared.. and now.. i wont do that again..You are mine" suara Nizam kedengaran serius dan tegas. "Nizam..Pls.." pelukan itu dieratkan lagi. Aku lemas. Lemah. Air mataku jatuh berguguran lagi. Untuk kesekian kalinya. "Please, stay with me.. be mine.. I need you..I ... I love You Hawani" suara Nizam tersekat-sekat. Hes crying!.

Pelukan hangat itu yang sering aku dambakan, kata-kata keramat itu yang aku mimpikan. What took you so long Nizam?.. Stupid... I've been waiting to be yours. forever. Air mataku berguguran bahagia. Nida dan Ramlan memeluk anak-anaknya mesra. Air mata bahagia mengalir dipipi Nida. Ramlan memeluknya erat. Aku tersenyum. Perlahan pelukan dilepaskan, Nizam kini dihadapanku. Menatap disegenap pelusuk wajahku. Cuba melepaskan segala rindu barangkali. Mata kami bersatu. Baru aku sedar, betapa lembut dan tampannya wajah lelaki ini.  Aku mengelus wajahnya lembut. Hatiku berbunga-bunga. Aku terkaku melihat wajahnya. Dia menyentuh hidungku, dan tergelak kecil. "berangan lagi ke?" dia memandangku sambil membesarkan matanya. Aku malu. Memang aku ni kaki berangan!. Ish...

Hari ini hari persandingan kita, Kau wahai suamiku berdiri setia disisiku, dan aku wanita yang telah diciptakan dari tulang rusukmu, dan ditakdirkan menjadi isterimu berdiri bahagia disampingmu. Pegangan tanganku aku eratkan. Dia memandangku dengan penuh kasih. Aku memandang wajahnya yang tampan. Lama. Terasa bertuah memiliki seorang suami yang sangat penyayang dan tampan. Aku tergelak sendiri.  "ehem..ehem.. berangan lagi ke? Abang tahu, sayang rasa abang sangat kacak kan?" Dia tersengih memandangku. Ah.. Kantoi lagi...! Aku malu!.. "Perasan!" Aku mencebikkan bibir mengejek. Kami tertawa. Tertawa dan terus tertawa, segalanya tersimpan dalam memory, bukan saja memory kita. Tapi juga diatas lembaran cinta ini. Album perkahwinan Mahanif dan Hawani ku tutup rapat.

Biarlah kau dan aku menjadi saksi. Kisah cinta kita Akhirnya sempurna disini. Aku dirangkul kemas olehnya. Dahiku dicium lembut.  Lampu dimatikan dan Iya, seperti yang kalian ingin tahu.  Perutku yang memboyot ini adalah tanda yang Aku BAHAGIA!. :)

-The End-

No comments:

Post a Comment