Sunday 12 June 2011

Buntu.

Sudah tiga hari aku dirumah, kenapa aku terasa seperti masih dihospital?. Makan aku disuap, Mandi aku dibantu, malah Najis aku Ibu basuhkan. Aku buntu. Aku keliru. Kenapa aku macamni? "Ibu.. Kenapa Aman tak boleh keluar bermain diluar? Kenapa Aman tak boleh keluar dari bilik ni? Kenapa Aman tak boleh nak turun dari katil? Kenapa Ibu? Kenapa? Kenapa Aman tak boleh bergerak!?? Kenapa Ibu? Kenapa...." Aku memandang wajah ibu yang sedang bersusah payah memakaikan aku baju setelah mandi.  Aku keliru. Ibu tidak dengar kah apa yang aku cakap?. Kenapa Ibu diam seribu bahasa? Aku memandang ibu dengan pandangan yang keliru. Aku perlukan jawapan!. 

Ibu membedakkan wajahku dengan lembut, bau bedak Johnson and Johnson sangat menganggu aku. Ibu, Aman kan da kata Aman tak suka pakai bedak, Aman budak lelaki lah Ibu. Aku memandang Ibu lama. Ibu menatap wajahku lembut. Dikucupnya dahiku dan mengambil semua baju, lampin dan juga pinggan kotor untuk dicuci didapur. Sejak bila Aman ada adik? kenapa Ibu bawa lampin? Aman da ada adik ke? Mungkin adik Aman ada kat sebelah ni ke? Aku berfikir sendiri. Teringat pada pesan Cikgu Idah "Kalau Aman ada adik, nanti Aman kena jaga Adik Aman baik-baik tau. Aman kan Abang. Jangan lawan cakap Ibu. Sebab Ibu penat nak jaga rumah, Ayah, Aman dan Adik ye.. Ingat tau" Cikgu Idah tersenyum lebar melihat aku yang sedang asik bermain dengan baby barunya. Aman pun nak adik. Kalau Aman ada adik, Aman ada kawan nak main. Aku berfikir sendiri.  Yea! Sekarang Aman dah ada adik ke? Bestnya.. Bila Aman boleh bangun ni Ibu? Aman nak main adik lah... Ish.. Aman bosan la baring je camni. Getus aku sendiri.

Ayah seperti biasa pulang pada jam 6 petang. Ibu menyambut ayah dimuka pintu. Ibu menyambut tangan ayah, dan menciumnya sebelum mengambil beg kerja Ayah untuk disimpan didalam bilik.  Ayah duduk dikerusi malasnya.  Ayah memalingkan wajahnya melihatku dari luar. "Ayah! Aman kat sini Ayah! Ayah ada bawakkan Aman Snack tak? Ice cream ke? ade ke Ayah?" Aku menjerit dari dalam bilik. Ayah seakan tidak mendengar. Kenapa ni..! Ayah dan Ibu sama saja. Suka buat-buat macam Aman ni tak ade. Buat-buat macam tak dengar apa Aman cakap! Benci lah!.. Ibu dan Ayah dah tak sayang Aman ke? Macam kawan-kawan Aman tu. Semua tak suka pada Aman, sume tak nak kawan Aman. Aku menjadi marah.  Perasaan marah aku meluap-luap aku meronta keras. Sakit. Badan aku sakit. Kenapa ni?... 

No comments:

Post a Comment