Sunday 12 June 2011

Segalanya.

Wajah Nizam aku tatap lama. "Wakeup Nizam.. I need You" Aku menyembamkan wajahku didadanya perlahan. Air mataku mengalir lagi. Its been 1 year now. Sampai hati kau Nizam. Sampai hati kau biarkan aku lalui segalanya sendiri. Tiada lagi air dimataku. Seperti hilangnya tawa dan senyum dibibirku.

Segala yang berlaku bagaikan mimpi, Tak pernah aku duga Mahafiz dan Nizam adalah adik beradik. Pertemuan aku dan Mahafiz di Stesen Bas Setahun yang lalu adalah dirancang.  Mahafiz dan Mahanif adalah mangsa perceraian.  They actually a twin!. Kembar tidak seiras. Mahafiz dijaga oleh ibunya dan Mahanif dijaga oleh Ayahnya. Ayahnya pergi meninggalkan ibu mereka sejurus selepas bersalin.  Mahanif dijaga oleh ibu tirinya iaitu seorang pelayan kelab malam yang hanya mementingkan wang.  Ayah Mahanif iaitu Adik Ayahku Uncle Mahathir merupakan seorang businessman yang berjaya. Setelah kematian Uncle Mahathir. Ibu tirinya mengambil kesemua wang insuran dan meninggalkan Mahanif untuk bekerja dikelab malam. Oleh itu, sikap Mahanif amat berlainan. Baginya ibunya seorang pelacur yang hanya tahu menjual tubuh badan kepada semua lelaki dikelab.  Segalanya masuk akal kini, segala tuduhan melulu darinya bila melihat aku bersama Mahafiz dulu.

Berbeda dengan kehidupan yang dilalui oleh Mahafiz, dia ditinggalkan tanpa sebarang harta. Akhirnya dia dan ibunya terpaksa merempat dibawah jambatan. Dikalangan penagih-penagih dadah. Mahafiz telah diajar mencuri dan menyara hidup dengan mengemis.  It turns out that, Mahafiz terjebak dengan kumpulan gangster. Kehidupannya berubah, Mahafiz dan ibunya duduk dirumah banglo berbekalkan wang haram hasil curi, jual dadah, peras ugut dan bermacam lagi.  Even, kereta Myvi yang dihadiahkan juga merupakan kereta curi. Aku telah mengembalikan kereta itu, dan Mahafiz kini sedang menjalani kehidupan didalam penjara sebelum dibawa kemuka pengadilan yang aku pasti akan dikenakan hukuman Gantung sampai mati kerana membunuh kedua ibu bapaku!. Memang sungguh hebat kau Mahafiz, U R Full of surprises! Hati aku sebak.

Aku memejamkan mataku lagi. Hiba. PRANGG....! kaca bertaburan di atas lantai. Aku bingkas berpaling. Nizam?? Nizam.. dah sedar! Air mata yang kian lama tidak mengalir, mengalir tanpa dipinta. Aku mengigil. Aku gembira!. Wajah Nizam aku sapu perlahan, badannya lemah. Dia memandangku sayu. Mataku masih lagi berlinangan air mata. Alhamdulillah. Kau sedar akhirnya. Aku menarik nafas lega.

Tanganku digenggam lembut. Sedari awal Nizam tidak melepaskan matanya dari menatap wajahku lembut. Aku tidak biasa. Aku tersenyum manis. Dia perlahan berdiri dan memelukku dari belakang sambil berbisik "Im sorry... I've failed to protect You" ujarnya perlahan. Aku tertunduk diam. "Nope, I am sorry.. for being stupid.. for being blind.. for not care and..." "shh..." sebelum sempat aku meneruskan kata-kata, dia mengeratkan lagi pelukannya. Hangat. "No, I should have tell you earlier.. about me.. about myself..my history.." Dia mengeluh perlahan. Kepalanya diletakkan kebahuku. Menyesal barangkali.  "You've done more than you know Nizam..I should be grateful.. Thank you.." Aku mengusap kepalanya lembut. Harum. Sama seperti dahulu. Aku tersenyum.

Hakikat yang Nizam banyak berkorban untuk aku, aku tak mungkin dapat melupakan.  Sebulan selepas aku mengenali Fiz, Nizam cuba berulang kali memberi amaran pada Fiz untuk tidak menganggu hidupku. Sehinggakan akhirnya dia bersetuju untuk mengikuti segala syarat yang dikenakan oleh Fiz untuk memastikan keselamatan aku. Mahafiz tahu, walaupun dia telah memukul Nizam seteruk itu, hanya satu yang boleh menyebabkan Nizam terus menderita. Iaitu AKU.

"Ready?" Aku mengusap lengannya perlahan. Dia tersenyum. Dia mengenggam tanganku erat. Seerat yang mungkin. "Hey, lovey!" Suara Nida kedengaran jelas. Aku tersenyum girang. Wajahnya tampak berseri-seri, maklumlah seri isteri mengandung. Dia memelukku erat. "Hye Nizam... eh, sorry.. Mahanif.." Dia berseloroh. Nizam hanya tersenyum. "Nope, panggil Nizam ok" Nizam mengangkat jarinya memberi ingatan. Kami semua tergelak kecil melihat telatah nya. "So, jom .. kita pegi minum dulu" Nida memaut lenganku mesra. "Ok" aku dan Nizam semakin serasi nampaknya. Aku tersenyum.  Sepanjang petang kami berborak.  Buat pertama kalinya, aku tertawa riang setelah kehilangan ibu bapaku setahun yang lalu. Setelah peristiwa itu, Nida menamatkan pengajian, dan tinggal bersamaku. 5bulan lalu, dia berkahwin dengan jejaka pujaan hatinya yang juga merupakan secret admirenya sejak dari zaman sekolah. and yes, dia sangat bahagia!. 

"So, whats next?" Nida memandangku dan Nizam silih berganti. Kami berpandangan. "What?" Aku bertanya seperti tidak mengerti. "Well, finally.. you guys are together.. dont tell me theres nothing happen between you guys" Nida mencubit lenganku sedikit. Aku hanya diam. Takkanlah perigi nak carik timba, ish.. malu aku. Nizam tak cakap ape pun.. Even, yes.. aku tahu. Nida ade bagitahu aku, The girl that Nizam love is actually ME. its always been me. tapi, yeah.. that what Nida says. Not him. Aku terus diam.  Nizam mengerling wajahku mungkin menunggu respon. Aku hanya tersenyum. "Hey, come on.. whats next?" Nida beria-ria menanti jawapan. Wajah Nizam kelihatan tenang.

"I need to tell you something.." suara nya mendatar. Hatiku berdegup laju. "The reason why he killed your parents". Jantung aku seakan berhenti. Dia tahu.. Dia tahu sebabnya..!  

No comments:

Post a Comment