Thursday 27 October 2011

Titik.

Masa berlalu terlalu pantas untuk aku, semester ini merupakan semester akhir untuk aku. Selepas ini, aku akan menjalani latihan praktik di kampung halaman. Hati ku gelisah, gundah dan tak tentu arah. Sehingga kini, hati Dania masih belum dapat aku miliki sepenuhnya. Aku sendiri terkadang keliru, dimanakah garis perhubungan kami? ingin aku lukiskan satu garisan untuk ku jadikan panduan.. namun, dari manakah patut aku mulakan? mungkin aku patut mulakan dengan menamakan perhubungan ini.. Wajah Dania yang menghiasi skrin telefon ku, aku tatap lama. Keluhan berat di lepaskan.

"Why not?" Aku mengerutkan dahiku tanda tidak selesa. "Bro, please lah.. dont play-play, gua ade exam besok ni" Dania berpaling memusingkan badan dan menyandarkan badannya kebelakangku selesa. Jantungku berdegup laju, titik-titik peluh memenuhi dahiku. "Weh..." Dania mengeselkan kepalanya dibelakang kepalaku. Aku tersentak. "Panas ke?" Mata Dania bulat memandang aku yang sedang mengelap peluh didahiku. Aku tersenyum sedikit. Hambar. "Come" Pantas Dania menarik wajahku dan mengelap peluh didahiku dengan menggunakan hujung bajunya. Haruman minyak wanginya yang lembut menyerbu masuk kerongga hidungku. Aku memandang wajahnya lama. Dia meniup wajahku beberapa kali dan tersenyum. "Ok dah?" Pipiku di elus lembut. Aku mengalihkan wajahku semula. Dia kembali membelakangkanku dan bersandar ketubuhku. Aku menarik nafas perlahan. Buku aku capai dan aku tatap. Seakan membaca dengan tekun, walau hakikatnya fikiranku melayang pada Dania. Pertanyaan yang sangat mudah tidak dapat di jawab. Terasa sedikit kecewa dengan reaksinya bila aku tanyakan pendapatnya bila ramai yang menyebarkan gosip mengenai kisah cinta kami. Kenapa tidak kita berikan satu nama perhubungan ini? Nampaknya dia memang sengaja membiarkan perhubungan ini tanpa nama.. Keluhan kecil aku lepaskan. Aku kerling kelibatnya dengan ekor mataku. Dapat aku rasakan degupan jantungnya, dapat aku hidu haruman bau rambutnya, dan dapat aku rasakan bahang tubuhnya.. Sememangnya dia begitu dekat disisiku.. tapi semakin dekat dia denganku, semakin jauh aku rasakan..

Petang itu aku biarkan sunyi. Perlahan ku atur langkah kakiku menuju ke hostel. Fikiranku melayang lagi. Jauh tanpa sempadan. Beberapa minggu lagi... semester akan tamat. Sekiranya Dania masih bermain tarik tali denganku, mungkin hari terakhir semester ini akan menjadi titik noktah bagi hubungan kami. Hubungan yang tiada siapa akan mengerti. Aku mengerutkan dahiku keras. Aku buka mataku besar dan mengamati susuk tubuh yang sedang memerhati langkahku. Aku tersenyum.

No comments:

Post a Comment