Sunday 23 October 2011

Isyarat.

"Come on, you know i like you" aku merenung wajahnya lama. Dia berpaling. Malu barangkali. Aku tersenyum gembira. Bak kata orang, kalau seorang gadis berpaling dan berdiam diri bila ditanya soal hati. Tandanya suka. Hatiku tersenyum sendiri. Bagus juga hint-hint orang lama ni. At least aku tak nampak terlalu naif didepan gadis. Keadaan hening seketika, Dania mengambil masa yang terlalu lama sebagai seorang pemalu. Perlukah aku mengambil langkah seterusnya?. Nafas aku tarik dalam. "Babe, you ok? You've been silent like a corpse you know" Aku memegang bahunya lembut. Janggal. Shes shaking... is she? crying? Aku jadi tidak keruan. Bahunya aku hadapkan kearahku. Titisan-titisan air mata jelas kelihatan. Oh gosh, how stupid i am. I was too happy and confident that its a positive response and forgetting the fact that it isnt!. Deraian air matanya semakin deras. Aku panik. 

"Dania, kenapa ni? whats wrong? do you hurt somewhere?" Persis seorang doktor, aku meneliti telapak tangan dan kakinya berulang kali. Risau. Dalam sekelip mata, Dania kini berada di dalam dakapanku. Erat. Panas. Degupan jantungku rasanya dapat didengari oleh semua orang disekelilingku. Kini, aku tersengih malu. Mungkinkah ini dikatakan respond positive? Perlahan aku membalas pelukan hangat Dania. Rambut pendeknya aku usap perlahan. Walaupun aku tahu, orang akan memandang kami pelik di saat ini. Ramai yang memandang dengan pandangan kotor, berkerut dahi dan berbisik sesama sendiri. Pandangan kasar manusia, Aku dan dia adalah dua orang lelaki sedang asyik berpelukan. Aku sedar, kemungkinan aku dipanggil Gay, amat tinggi. Namun yang pasti, hakikatnya.. Didalam dakapan aku kini seorang gadis, gadis yang ingin dicintai dan disayangi. Gadis yang hakikatnya tidak pernah mengenal apa itu cinta kerana terlalu asyik dengan dunianya sendiri. Inilah dia, gadis yang akan aku cintai seumur hidupku ini. Aku menarik nafas dalam, lega.

"Im sorry.." Dania mengesat airmatanya yang bersisa. Aku tersenyum memandangnya. "Its ok, you look cute when you were crying" Aku berseloroh. Dia menyiku perutku sedikit. Kalau dulu, sikuan itu terasa kuat dan pedih. Tapi kini, sikuan itu aku kira manja dan lembut, cukup untuk mengukir senyuman di hatiku, bahagia.  Kriiuk.... Dania pantas menutup perutnya dengan kedua tangan. Aku memandang kelatahnya dan tertawa perlahan. Wajahnya kemerahan menahan malu. "Jom, mamak sana. Your favorite!" Aku memuncungkan bibirku panjang. "Oi, mane pulak mamak akunye favorite!" Dia mencebikkan bibirnya geli. Aku tergelak lagi. "Ok, ok.. roti canai mamak, your favorite" Aku mengusap rambutnya mesra. Seperti biasa, dia akan membetulkan rambut nya persis seorang model lelaki dan memandangku dengan senyuman. Ya, Senyuman inilah.. Senyuman ini yang akan membuat aku gila. Aku mengeleng kecil. Langkahnya yang kecil menyebabkan aku terpaksa melambatkan langkahku. Langkah kakinya yang pendek aku kategorikan sebagai comel. Dia seorang gadis yang biasa, hanya berbaju tshirt dan jeans bertemankan kasut sport yang tampak selesa. Tidak seperti gadis-gadis kota yang lain. Baju yang berharga hampir ratusan ringgit namun tidak mampu menutupi walau 50% dari tubuhnya, kasut yang berharga juga hampir ratusan ringgit, bertumit tinggi dan menyakitkan kaki. Cara Dania lebih menyejukkan mata. Aku mengerling Dania disisiku sekali lagi. "Cepatlah budak kecik!" Sengaja aku menarik tangannya dan mengenggamnya kemas. Tangan kecil itu cuba meleraikan genggaman ku,  aku memperkemaskan genggaman tanganku erat. Akhirnya dia akur dan mengikutiku rapat. Aku tersenyum lagi. Nampaknya aku semakin nakal sekarang. Ibu pasti marah bila tahu anaknya sudah besar kini. Aku terus tersenyum. Senyuman ini, Dania.. Senyuman yang kau berikan padaku ini.. mungkinkah akan menjadi milikku selamanya? Sesungguhnya aku harapkan kau dapat terus menjadi sebab untuk aku mengukir senyuman ini sehingga keakhir hayatku... 

No comments:

Post a Comment