Friday 21 October 2011

Speedial.

"Dania" Aku menatap wajahnya lama. Dia mengerutkan dahinya dan menjeling aku keras. Aku memintas langkahnya pantas. Dia terhenti. Rapat. Dia mengangkat mukanya memandang wajahku dengan tegas. Aku menelan air liur ku, gemuruh. "Hye" Aku tersenyum sambil menunjukkan tanda 'peace'. Dia memandang tanganku lama.. "Hye?? Peace?" die memandang wajahku lama dan.. ketawa terbahak-bahak. Semua pelajar melihat dan berbisik sesama sendiri. Wajahku menjadi merah. Aku mengaru kepalaku yang tidak gatal. Melihat reaksi Dania membuatkan aku tersenyum kambing. Aku memegang bahunya kuat. Cuba menghentikan tawanya. Dia memandang wajahku tepat. Matanya yang bulat dan suci dari sebarang alis makeup tanpa sungguh naif.. dan comel... Dia menolak tanganku sedikit dan menjarakkan kedudukannya. Aku berdehem perlahan. 

"Kau nak ape?" dia mengangkat keningnya kearahku. "Oh...er.." Aku memandang sekelilingku cuba mencari alasan. "Oi, bro aku tanya kau lah.. boleh ko buat tak tahu? Kau ingat aku cakap ngan tiang ni ke? Hee.. Aku bagi sekali ko tau lah.." Dia menunjukkan genggaman tangannya kearahku. Kecil. Aku tersenyum lagi. "Jom makan" Aku menarik tangannya mengikuti aku. "Weih, Weih.. bro sabar bro sabar.. Ramai orang tengok ni.. jatuh saham aku lah" dia menutup wajahnya sambil mengikuti langkahku. Aku tertawa lagi.

Dania binti Abdullah... Danny... Aku menggeleng kecil.

Nama itu seringkali menjadi sebutan hati aku kini. Sekiranya Sofy tahu yang 'lelaki' yang dia cemburukan itu adalah seorang gadis. Pastinya dia akan membunuh diri. Aku tersengih sendiri memikirkan reaksi Sofy nanti. Telefon aku capai dan speed dial 1 aku tekan.. Aku tersenyum lagi. Kalau orang lihat, pastinya orang ingat aku gila. Asik tersenyum sendiri. Aku juga terkejut dengan diriku sendiri. Entah sedari bila, dia kini mempelopori hidupku. Diary ku, inbox SMS aku dan juga kini dan speed dial aku. Tiada jawapan.  Aku mengerutkan dahi. Jantungku berdegup laju. Risaukah aku? Marah kah? Aku sendiri tidak pasti.

"Hye Dania, Where are you?" butang hantar aku tekan. Telefon ku bergetar, mesej dari Cik Sweather diterima. Aku tersenyum riang. "Got lecture, waiting for presentation.. Nervous like hell!" Aku tertawa perlahan. "Eh!, in that case R U wearing a skirt or pants?" Aku tergelak sendiri. satu mesej diterima.. "GTH" ?? Aku terbahak kuat. Dia sangat comel. Hati aku berbunga. Kunci bilik aku capai dan langkahku aku atur kemas.




No comments:

Post a Comment